#FLYaroundtheworldwithsuus

REISVERSLAG TEXEL

Goedemorgen allemaal:)

Hopelijk hebben jullie net zo’ n fijn weekend gehad als ik. Vandaag ben ik er weer met een nieuw reisverslagje! En dit keer niet over een buitenlands tripje maar een echt Hollands mini tripje. Ik vind het superleuk om vandaag deze positieve reis ervaring te delen vanuit ons eigen (helaas regenachtige) kikkerlandje! Afgelopen weekend maakte ik samen met mijn vriend (Tjarko) een culinair tripje naar Texel! Benieuwd naar onze avonturen? Lees en kijk dan gauw verder!

Op zaterdagochtend om 7 uur begint onze reis met een korte wandeling richting metro station Wibautstraat. Vanaf daar reizen we naar Amsterdam Centraal waar onze echte reis richting de kop van Noord-Holland kan beginnen. Anderhalf uur later stappen we uit op station Den-Helder. Really, the end of the Netherlands…Daar pakken we een bus richting de Veerpont. Deze bussen blijken gratis (ideaal!). De veerpont brengt ons een half uurtje later naar Den-Hoorn op Texel. Voor het eerst zet ik voet op een Nederlands waddeneiland. Een bijzonder momentje. We hebben een Texelhopper geboekt die ons vanaf Den-Hoorn naar een dorpje verderop zal brengen. Om precies te zijn naar de haven van Oudeschild. Daar zullen we vandaag en morgen verblijven in het Havenhotel. Een kwartiertje later komen we aan in de haven van Oudeschild waar allemaal prachtig gekleurde boten aangemeerd liggen.

Om 10:30 uur zetten we onze koffers in het hotel en gaan we erop uit! Eerst gaan we lekker koffie/thee drinken met een zelfgemaakt stuk appeltaart + slagroom (uiteraard!). Niet veel later is het alweer thuis om te lunchen.

We gaan lunchen bij ‘ t Pakhuus ! In dit gezellige en chique restaurant kunnen visliefhebber hun hart ophalen. Op de kaart kun je allerlei soorten verse vis en schaal-en schelpdieren vinden. In het restaurant zelf kun je ook al een hoop (nog levende) dieren spotten. Zo showt de chefkok ons een grote kreeft en geeft hij uitleg over deze dieren en de kracht van hun scharen.
Voor onze tafel is een enorme hoeveelheid Fruit de mer klaargemaakt. Op prachtig opgemaakt etagères worden allerlei zeevruchten geserveerd. Oesters, mosselen, kreeft, garnaal, kokkels, langoustines, gamba’ s, scheermesjes en meer. Het was echt bizar! Tjarko heeft alles gegeten en geproefd. Zelfs de eitjes van de kreeft :O!

Zelf ben ik allergisch voor veel week-en schaaldieren dus ik krijg een heerlijke vis met groenten:)

Na de lunch gaan we de zee op met de Texel 10 (een grote Texelse vissersboot). We gaan namelijk garnalen vangen! Dit gebeurt een eindje de zee op dus we zijn wel even onderweg. Er wordt ongeveer een half uurtje gevist voordat de netten omhoog worden getakeld. Daarin vinden we van alles. Zeewier, zeesterren, krabbetjes, verschillende soorten vis, schelpen én natuurlijk garnalen! Alles gaat in een grote bak met water, machinaal worden de garnalen gescheiden van de rest. Alle diertjes en plantjes worden weer terug de zee in gegooid. Wel azen er ongeveer 100 hongerige meeuwen op de lozing van deze dieren terug de zee in. We krijgen nog even kort les in het pellen van garnalen. En dan zetten we om een uurtje of 15:30 weer voet op land.

We gaan ons even opfrissen en omkleden in het hotel en dan wandelen we naar een waddenstrandje iets meer dan een kilometer verderop. Daar wordt namelijk dit weekend het Beach Food Festival gehouden. Een outdoor cooking festival waar veelal echt Texelse restaurants en foodtrucks hun lokale parels aanbieden. Je kunt er van alles proeven. Van Texels lam tot wadoesters. En van Texelse gin tot een broodje Texelse garnaal.  Maar er zijn ook lekkere hapjes die altijd goed zijn zoals ijs, crépes, tosti’ s, hamburgers en pizza. Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken of het is er. Wat wij gelijk enorm leuk vonden was de lokale en rustige sfeer. Tegenwoordig heb je best wel een aantal van dit soort food festivals. Maar het nadeel vind ik dat deze vaak zo groot en commercieel worden opgezet. Dat haalt voor mij het hele hippie achtige foodtruck sfeertje een beetje weg. Denk aan rollende keukens waar je ook gerechten kunt proeven en lekker kunt relaxen, maar dat toch inmiddels is uitgegroeid tot een mega commercieel event waar ook veel bekende merken met hun producten staan. Dat vind ik eigenlijk helemaal niet leuk meer. Half Amsterdam op een grasveldje waar alle grote foodgiganten staan met hun foodtrucks om zoveel mogelijk geld op te halen. Op het Beach Food Festival is het allemaal wat kleinschaliger, lokaler en daarmee gezelliger en authentieker als je het ons vraagt. Het enige nadeel was het weer…regen, regen en nog eens regen. We hadden een proefkaart waarmee we bij elke foodtruck een hapje mochten proeven. Maar nadat we er 7 van onze kaart hadden gestreept begon het zo ontzettend hard te regenen dat we gauw richting ons hotel zijn gerend.

———————————————————————————————————————–

Een dag later begin ik de dag met een rondje rennen langs de dijk. Een pittige run vanwege de harde wind die er waait. Na 6 kilometer houd ik het voor gezien en ga ik lekker douchen en samen met Tjarko ontbijten in het haven hotel.  We hadden trouwens een heel fijne kamer. Lekker ruim en ouderwets gezellig ingericht met toch alle moderne gemakken (senseo apparaat, televisie, airco, wifi, vloerverwarming, kunstofklapkozijnen etc)

Bij het ontbijt is de proeverij alweer een beetje begonnen. Ze serveren van alles en Tjarko en ik willen ook van alles proeven. Pannenkoeken, bacon, eieren, kaas, harde broodjes, zachte broodjes, croissants, yoghurt, fruit, verse jus, koffie, thee, krentenbrood etc.

Om 11 uur verlaten we verzadigd het hotel en wandelen we weer een kwartiertje naar het Beach Food Festival terrein. Vandaag zijn we vastbesloten onze proefkaart vol te maken! Tussen 11 en 13 regen we nog twee keer nat. Maar vanaf 13 uur is de zon gaan schijnen en hebben we genoten van heerlijke hapjes, koude drankjes en een lekker weertje:) Mijn neus is zelfs verbrand #oops.

We begonnen met saté ajam + kokosrijst en eindigden om 15 uur met een Nutella crépe. Daartussen aten we van alles! Onze proefkaart telde maarliefst 20 foodtrucks dus je kunt nagaan hoe we rollend van het festival terrein afkwamen hahah. Heerlijk! We hebben genoten saampjes. Maar om 15:30 was het helaas tijd om weer richting Amsterdam te vertrekken:(

We waren nog nooit op Texel geweest en ondanks het regenachtige weer is het ons erg goed bevallen. Veel natuur, mooie hardloop/fiets routes, gezellige restaurants, vriendelijke mensen, een super leuk festival, een toffe garnalen vistocht en de rust om even te relaxen. Ik ben tijdens het hardlopen (6 kilometer) over de dijk NIEMAND tegen gekomen…die rust is af en toe zoooo fijn ! Zeker als je uit Amsterdam komt zoals wij, waar je altijd mensen om je heen hebt. Al met al een geslaagde trip! Ik denk dat wij volgend jaar graag nog eens afreizen voor het Beach Food Festival!

Wil je meer zien van dit tripje? Keep an eye on my YouTube channel! Ergens einde van deze week komt er een vlog online!

En jij? Ben jij al eens op Texel geweest? En lijkt het Beach Food Festival je iets? Let me know!